Saturday, December 5, 2009

masalah apabila modenisasi

pada hari ini gua telah mengkaji sebuah sejarah yang hebat dari sebuah lembah yang hebat...

lahir nya sebuah kerajaan dan empayar dan tamadun mesopatamia...

dan berakhir nya juga monarki secara mutlak dari nya...

tidak bukan itu lah Republik Islam Iran

untuk menyamakan nya...

saya beranggapan bahawa kuasa monarki boleh di jatuhkan

tidak mustahil tidak boleh

sabah dan sarawak telah jatuhkan nya lama dahulu, jadi untuk refresher maka saya hendak bercerita mengenai shah reza pahlavi di iran.

pada tahun 1979, Iran telah mengalami sebuah revolusi yang hebat di mana shah nya telah di gulingkan oleh rakyat (rakyat yang tidak takut di tembak)

rakyat ini telah menolak pemerintah shah reza pahlavi yang cenderung untuk mengejar kebaratan dan kemodenan yang melampau sehinggakan penjualan khamar di iran di benarkan pada pemerintahan shah reza ketika itu.

dalam keadaan wanita tua di iran sebelum revolusi menggunakan chadur, anak gadis nya pula menggunakan skirt pendek.

dalam ketika itu, semasa era inflasi, rakyat miskin bertambah miskin, pekerjaan begitu susah untuk di dapati. jurang antara bandar dan luar bandar amat membimbangkan...

pada masayang sama dalam kealpaan rakyat iran ini, mereka bangkit untuk menggulingkan shah yang telah membawa iran ke jurang yang telah terpesong ini.

adakah kita ingin melihat dalam keadaan sebegitu moden ini, nilai2 moral dan masyarakat kita telah hancur seperti di iran. kerana ingin hendak menjadi seperti orang barat, masyarakat iran ketika itu mewarnakan rambut...dalam keadaan ingin merasai moden orang iran ketika itu berparti??

dalam masa yang sama kebebasan seperti inilah mengundang kan kelemahan di dalam negara iran pada masa itu.

apakah yang akan menanti kita dalam kita mengejar modenisasi ini?yang akan turun menanti kita dan mengajar dan mengingatkan kita apakah kesilapan kita?

perlukah kita mengingat kan orang di sekeliling kita apa yang telah berlaku di iran atau perlu kah kita gulingkan orang di atas sana dengan sebijak2 nya...

p/s: kita tidak perlu mendapat banyak kes HIV di malaysia kerana china hanya mendapat kurang dari 0.0007 %. dan kes pembunuhan yang lebih rendah dari malaysia...

adakah ini semua terpencil?!

kita perlu dan boleh mengelakkan ini semua seperti mana petronas mengelakkan kehabisan sumber tenaga asli untuk generasi akan datang dan seperti mana kita menyediakan environment yang lebih baik untuk generasi yang akan datang...

No comments:

Post a Comment

bla bla bla
not related? dustbin