Wednesday, February 16, 2011

safee sali

berita penghijrahan safee sali ke indonesia sebenarnya membuka mata banyak pihak.
ini dapat di buktikan bahawa liga malaysia tidak kompetitif di bandingkan dgn liga luar.
jumlah penonton yang rendah juga memberi kesan kepada liga malaysia.
stadium hanya penuh pada perlawanan akhir sahaja.
dan liga malaysia yang baru memulakan kempennya, hanyalah menonjolkan pemain tempatan.
usahlah menipu diri sendiri, kepimpinan FAM haruslah mengakui bahawa sekarang perlunya kita berubah.
mana mungkin rakyat malaysia menolak pemain luar.
lihatlah, bagaimana rakyat malaysia menonton pasukan2 seperti ac milan, arsenal, barcelona, chelsea dan manchester united.
lihat lah berapa banyak laba yang di perolehi oleh towkay2 gedung menjual peralatan sukan ini daripada laba menjual jersi kelantan, kedah, selangor sabah dan sarawak.
usah lah menipu, kelab tempatan seperti felda united dan pos malaysia hanyalah di bantu oleh badan korporat.
mereka ini tidak mampu langsung untuk menjana pendapatan melalui jumlah penonton yang datang.
sesiapa sahaja boleh bercakap mengenai mutu bola sepak kita, ia semakin meningkat, apa tah lagi dengan pendedahan pasukan harimau muda yang di hantar ke slovakia nampak nya mendatangkan hasil.
lihat lah liga s (singapore), pasukan seperti home united telah berjaya menjulang piala AFC, setanding europa league di eropah.
dan untuk memantapkan lagi pasukan malaysia, k rajagobal enggan memanggil brandon gan, dan meminta sendiri meminta perlepasan dari pasukan nya untuk menyertai malaysia? adakah ia satu pemikiran yang waras.
cita-cita untuk melihat pasukan malaysia menjadi pasukan yang di segani di asia, akan tinggal angan-angan.
angan-angan untuk melihat pasukan ini untuk menjadi juara asia ataupun layak ke piala dunia.
dan di sini saya berharap lebih ramai pemain malaysia cuba berhijrah ke luar negara, biarlah bermain di indonesia dan vietnam. kerana ia lebih kompetitif dari liga malaysia.
dan tidak kurang ajar saya nyatakan liga malaysia ini seperti pertandingan bola sepak antara sekolah-sekolah, kerana membariskan pemain2 malaysia sahaja, dan ada undang2 yang begitu pelik iaitu harus ada pemain bawah 21 tahun, dan untuk apa? untuk memberi peluang kepada pemain ini kepada pendedahan??
pendedahan ini tidak pernah di lakukan di mana2 negara lagi sebelum ini, jika itu mampu memberi impak, kita telah memberi peluang, dan sekarang kita ingin melihat pasukan malaysia sekurang2nya berada di tangga ke 99 fifa.
dan bila ia akan berlaku?

1 comment:

Unknown said...

liga tempatan masih perlukan pemain import untuk memeriahkan suasana & meningkatkan taraf kualiti pemain kita. sapa kata kita perlu buat semua benda. Hanya orang kita shj? Barang kita saja.. Eh! Proton dah brp tahun daa...masih gak laku di pasaran walau masih pakai komponen syarikat lain (u know which), kan?

Import ni macam bunga la. Penyeri. Kalau kedai makan takda awek layan, ramai ke orang nak makan. Lain la makanan dia memang sedap sangat & harga kompetatif.. Awek sbg penyeri penting bhai, kedai tak sedap masakannya pun ramai orang ... hehe ..tak caya?

Post a Comment

bla bla bla
not related? dustbin