Thursday, July 2, 2009

Kenapa Babi di haram kan?

Memang anda akan jawap jawapan dia memang sudah di haramkan dalam Al-Quran.

Tapi kita di beri otak yang boleh di gunakan walaupun 2%-5% untuk berfikir mengapa?

Gua pernah dengar ustazah gua masa sekolah dulu tingkatan 5 ustazah Zaharah, di datangi oleh seorang pelajar bukan Islam dan bertanya kepada ustazah saya mengapa babi itu haram di dalam Islam, saya memang tahu babi memang haram di dalam Al-Quran, tapi saya mahu penjelasan yang boleh di terima akal saya (pelajar itu memang kita tahu tidak beriman kepada Al-Quran)!

Saya sudah bayangkan ustazah saya akan bercakap, babi itu pemakan najis, hidup dengan najis dan mempunyai pelbagai ulat di dalam daging dan suma bahagian badan nya!

Itu memang semua orang Islam tahu, malah wanita yang bertudung bergambar dengan bangga dengan babi pun tahu perkara ini.

Ustazah saya itu terus bercerita tentang ayam dan babi!

Ayam jantan pada komuniti nya akan benar2 menjaga ayam betina/ayam bertelur. Dan akan menghalau mana2 ayam jantan lain di kawasan nya.

Mana kala babi pula akan membiarkan jika ada babi jantan hendak mengawan dengan babi yang telah melahirkan zuriatnya, malah babi jantan itu akan mengawan secara bebas, malah membiarkan babi betina di dalam "pengawasannya" untuk mengawan dengan babi jantan lain.

Dari situ lah pelajar bukan Islam itu dan paham, dan setelah sekian lama saya tidak berjumpa sekarang dia telah menganut agama Islam.

Alhamdulillah.

p/s: waktu itu sebenarnya saya berada di sebelah Ustazah saya untuk ujian PAFA. Gua curi dengar! Ustazah Zaharah gua itu banyak memberi penjelasan dan hujah nya dengan begitu tepat dan mudah. sehingga ke hari ini saya tidak menjamah babi!!!

nota kaki: isteri curang tu makan babi ke?

1 comment:

Unknown said...

tu dia eih hujah rasional (dalil aqli?)..baguih ustazah tu, wa suka sama dia ler, meti dia cun kot? dia single lg ker?...hehe saja wa tanya jer...takkan tak leh.

wa ingat tak semua ustaz & ustazah jawab camtu tepat & berkesan...ada mufti mungkin jawab lain, habis keluar semua dalil al-Quran & hadith..tapi buat apa pun depa lum beriman (x caya) dgn semua tu lg...kurengg berkesan ler...tu namanya dakwah berhemah lagi berhikmah. caya ler ustazah wa luv u...kui kui

Post a Comment

bla bla bla
not related? dustbin