Friday, March 5, 2010

budaya majikan di malaysia

begitu susah untuk melihat sesuatu pekerjaan yang menjadi dominasi bangsa pendatang asing untuk di iklan kan di dinding kedai di tiang telefon di dalam akhbar tikus dan di dalam internet.

para majikan menipu masyarakat malaysia dengan menyatakan orang malaysia begitu cerewet dalam bekerja, motifnya mudah,, apabila pekerja tempatan hendak minta naik gaji, majikan akan segera mencari buruh luar yang lebih murah.

mengapa??

keuntungan maksima, dan masalah serta implikasinya, orang kita sendiri kebulor dan menggangur di bumi sendiri, lihat lah jikalau pekerja warga tempatan begitu cerewet brapa banyak rakyat malaysia menjaga tandas, brapa ramai rakyat malaysia menjadi pemandu bas brapa ramai rakyat malaysia menerima gaji bawah 600 ringgit brapa rakyat malaysia berijazah bergaji bawah 1200??

adakah benar dakwaan majikan bahawa rakyat malaysia lemah english?? adakah benar semua calon itu begitu sengal dan bebal dalam bahasa english?? adakah mereka pasti??

sekarang masalah ekonomi malaysia yang di katakan berkembang hanyalah berlegar di antara beberapa orang sahaja, sekarang rafidah aziz dan khairy jamaluddin pun kena buat part-time sebab tak dak lagi projek masuk.

p/s: di malaysia ada lebih kurang 80000 kontrektor yang berlesen, menjadi kan negara yang paling banyak kontrektor berlesen cuba teka berapa persent yang menjadi ali-baba, jual projek bumiputera dengan cina??

cakap nak tolong melayu, mana dia ibrahim ali??? jom tukar kerajaan!!! UMNO Bullshit!!!

1 comment:

Unknown said...

damn u r right again & again & again. Set sistem gaji minima dalam semua jenis pekerjaan di sektor swasta dgn merujuk skim gaji JPA ..tu contoh aje they'd do it even better.

So their leaders say of "Rakyat didahulukan"? Rightly so.. my a$$.

Post a Comment

bla bla bla
not related? dustbin