Thursday, August 27, 2009

pemalas di malasia

cerita untuk mereka...

gua telah berbahas dengan sorang budak yang jauh muda dari gua... gua sudah 400 tahun lebih manakala budak itu hanya baru lepasan SPM...

daripada apa yang saya lihat dan observe budak ini hanya lah sorang yang suka membuat komen tanpa pangkal cerita, tanpa menonton drama.

ini samalah seperti sebuah kisah yang terjadi dari mulut sapa entah saya tidak mengingati nya...

yang ingin saya ketengahkan adalah bagaimana Ustaz Zul sorang yang kuat agama dan tahfiz di negri ikang bercerita mengenai brain wash. bagaimana seseorang itu men spoon feed kan orang di negara ini... memberi segala nya secara di beri, memberi ujian dengan tips2 nya...

masalah ini nampak mudah, budak2 ini akan jadi malas membaca, mereka menjadi insan yang hanya minat mendengar...

kebanyakan dari zaman dahulu kita memang meminati kepada sound dan voices ini...

ada yang melalaikan dan ada yang memberi peringatan

samalah seperti sorang yang hanya berminat mendengar alunan al-quran tapi malas mengaji

sedangkan mengaji itu adalah tangga ilmu...

maka dari sini saya menyimpulkan bagaimana masyarakat di negara berdaulat ini di tipu dan di beri banyak perkara supaya hanya mendengar daripada membaca...

membaca mengantukkan mata, membaca memenatkan kepala...

mungkin itu di dalam minda mereka...

saya sering meminati membaca, kerana dari mendengar sahaja pasti ada tokok dan tambahnya. dan tokok tambahnya itu mungkin hanya perencah cerita

perencah yang menyedapkan telinga tetapi tidak memberi fakta

hanya kasihan saya kepada orang yang hanya mendengar

mereka enggan menerima beberapa berita yang di sembunyikan

dan di dedahkan di beberapa laman

kerana percaya media di malaysia ini hanya lah menyembunyikan fakta

mahupun tidak, kebanyakkan wartawan tidak juga berilmu tinggi berijazah tapi tidak juga minat membaca.itu sebab kes saman sultan perak begitu mengasyikkan untuk di baca, tetapi apabila di dengar... hanya

HA HA HA

membaca kepada pemecahan mitos oleh tukar tiub gua amat terpukau dengan tulisan cakaran beliau

dari mana sultan datang dari mana raja datang

dari muntah lembu atau dari jelmaan tuhan

tapi yang saya tahu kebanyakkan di malaysia hanya keturunan lanun

dan yang memperkasakan lanun ini juga sering sekali menjadi lanun jua...

kes hilang dan gila2 nilai nya... bukan lagi menjadi tema. apa nak takut malaysia sangat kaya!!!

No comments:

Post a Comment

bla bla bla
not related? dustbin