Tuesday, June 9, 2009

Anyone want SPM certificates should pass their English Language

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran semalam meminta orang ramai memberikan pandangan mengenai kemungkinan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diwajibkan lulus mata pelajaran Bahasa Inggeris untuk melayakkan mereka menerima sijil penuh.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata ketika ini calon SPM tidak disyaratkan lulus Bahasa Inggeris walaupun subjek itu diajar sebagai satu mata pelajaran di sekolah, selain diiktiraf sebagai bahasa kedua di negara ini.-berita hairan

Kalau lulus BI ini pasti kah diorang ni tahu cakap english? Brother comfirm ke? Ha Ha Ha...

Memang gua sokong cadangan ni, nanti tengok lah tahun depan, MUET di ambik ketika UPSR. Nak Sijil SPM mesti skor atleast C dalam Ujian Lisan BI. Boleh ke? Comfirm ke jadi pandai cakap English kalau lulus je BI, ada jugak orang dapat credit dalam mata pelajaran pendidikan Islam dan Pendidikan Moral masih jugak nak mencuri, menyamun, menyangak, merogol kanak2.

Boleh ke bang? Ha Ha Ha... Satu lagi projek dalam pendidikan, berjaya atau tidak kita tunggu...

Nak tengok jugak karang waktu interview SPA calon speaking, panel cakap melayu, bengang tak paham. Dah pandai speaking ni comfirm ke dapat keja?!

Ha Ha Ha. Memang English ni penting, gua pun tak pernah cemerlang English pun cakap english macam cakap iban. Pernah dengar, lidah kelu nak bercakap, sebab itu bukan bahasa aku.bila dah orang bercakap kena jugak jawap. Dan hari ini aku pun pandai jugak cakap BI. Masalah nya aku ni "Melayu". Yang mangkuk nya kebanyakkan "melayu" seperti aku memang petah bercakap English, nahu nya juga seperti berada di Leeds, Dublin mahupun Oxford. Yang kami ni tak tahu Jawi, apa lah jadi dengan generasi "melayu" akan datang?!

No comments:

Post a Comment

bla bla bla
not related? dustbin